Como acompanhar métricas e indicadores e fazer análise de dados?

métricas e indicadores
7 minutos para ler

Você sabe aonde quer chegar com seu negócio? Já conseguiu dimensionar um lugar na escala do sucesso em que espera fincar sua empresa? Neste artigo, falaremos sobre a influência de um acompanhamento de métricas e indicadores para todas essas realizações. 

Antes, é preciso destacar que, para que uma supervisão seja de fato bem-sucedida, é necessário saber o que é que se espera alcançar. Dentro de um planejamento deve-se sempre destacar os alcances a curto, médio e longo prazo. 

Esses alcances são chamados de indicadores. Eles são responsáveis por revelar exatamente o caminho seguido pela empresa e ainda preveem o destino a ser alcançado, permanecendo nesse ritmo. 

Se você está ansiando por novos patamares, convido você a aprender como analisar métricas e indicadores a fim de elevar a análise de desenvolvimento do seu negócio. Confira!

O que são métricas e indicadores? 

Indicador é um termo autoexplicativo: indica algo ou alguém. Ou seja, dentro de uma empresa, existem diversos tipos de indicadores, como: produtividade, engajamento de funcionários, metas alcançadas, novos clientes durante um período, turnover, etc. 

Já métrica são os dados que compõem um indicador. Por exemplo, no percentual de produtividade, quais e quantos foram as ações que contribuíram para garantir que tal apontamento fosse realizado? Isso é uma métrica. 

Se você tem uma loja online, o número de vendas num mês é um indicador de desempenho, revelando uma meta batida ou frustrada. Já o ticket médio, abandono de carrinho ou CAC (Custo de Aquisição de Cliente) são as métricas que apontam tal indicação.

Por que eles são importantes?

Métricas e indicadores são importantes para te dar controle do seu negócio. É impossível alcançar um novo patamar no mercado sem analisar dados, agir para transformá-los e supervisioná-los. É como um ciclo: você age, colhe dados, analisa. Aí tudo começa de novo com base no resultado obtido. 

Entenda que a sua empresa jamais será frustrada se você tiver o controle total dos indicadores e das métricas que a tornam de fato importante. Cabe ao gestor saber dominá-los e transformá-los em favor do negócio.

Todo sucesso é construído. Nesse processo, indicadores e métricas são os “tijolos” que estruturam essa posição. 

Quais são os principais indicadores e como analisá-los?

Antes de apresentar os principais indicadores das empresas, vale ressaltar que, para cada objetivo, pode haver indicadores diferentes. O que define os indicadores de sucesso da sua empresa são:

Por isso, procure identificar cada um desses pontos dentro da sua organização antes de estabelecer, de maneira aleatória e sem fundamentos, os indicadores que deverá analisar, certo? 

Mas, já que o assunto é sobre os principais indicadores de desempenho em um negócio, confira, a seguir, os mais analisados:

Produtividade

Este é um indicador importantíssimo. A produtividade é a taxa de entrega por determinado período de tempo. Quanto maior a produtividade, maior a possibilidade de lucros sobre investimento.

Por exemplo: um vendedor expandiu sua taxa de fechamento de negócios em X% durante seis meses. 

Qualidade

Equiparado ao indicador de produtividade, a qualidade da produção é uma taxa importantíssima que definirá o percentual de economia sobre redução de perdas, satisfação do cliente entre outros. 

Esses são pontos indispensáveis em um negócio. Um exemplo claro de um indicador de qualidade é o número mínimo de bugs em um software ou talvez a quantidade mínima de garrafas quebradas em uma fábrica de refrigerantes. 

Capacidade

Esse indicador é bem semelhante à produtividade. A diferença deles está no ponto de análise. Enquanto a produtividade é resultado de uma visão ampla sobre determinada produção, a capacidade indica uma condição pontual na cadeia produtiva.

Por exemplo: quantas garrafas uma máquina é capaz de encher em uma fábrica de refrigerantes em X minutos? Ou também: quantos pães um forno é capaz de assar?

Turnover

Bem conhecido nos departamentos de recursos humanos, o turnover é um indicador de rotatividade de pessoal em uma empresa. Ele aponta a necessidade de ações que consolidem o quadro de funcionários dentro de uma organização, evitando custos de prospecção, treinamento e adaptação.

O turnover pode ser medido com o seguinte exemplo: 

Durante 12 meses em uma distribuidora de equipamentos de informática com 50 funcionários, 10 colaboradores optaram por dispensar o cargo. Assim, divide-se o número total de desligamentos pelo quantitativo de funcionários no início do ano, multiplicando, em seguida, por 100. O resultado final será o percentual de turnover.

Como fazer um acompanhamento eficiente?

Agora, para garantir que você terminará este artigo realmente preparado para acompanhar os indicadores e as métricas da sua empresa, traremos algumas dicas de como fazer este acompanhamento ser realmente eficiente. Veja!

Faça relatórios

Ao final do dia, reúna todas as informações do expediente que precisa para compor o levantamento de indicadores. Ex: se quer saber a taxa de negociações efetivadas, anote diariamente o número de vendas realizadas. No final, é só somar.

Tenha metas e prazos

Indicadores sem metas são apenas números. Entenda isso! Você precisa estabelecer objetivos que espera alcançar com seu trabalho e prazos para eles. Não se esqueça de dividi-los em curto, médio e longo prazo.

Desenvolva a cultura da supervisão

Seu time precisa envolver-se com isso! Reúna sua equipe periodicamente para discutir os resultados obtidos. Desenvolva a cultura da supervisão e ajude-os a corrigir trajetos malsucedidos. 

Por fim, como analisar os dados obtidos?

Agora que você já chegou aqui, destacaremos alguns pontos importantes para uma análise de dados de métricas e indicadores. Confira!

Saiba exatamente o que está fazendo

Não tome nas mãos tabelas e número se não tiver ideia do que fazer com tais informações. Antes de tudo, estude bem o planejamento do seu negócio, descubra quais caminhos a empresa pretende seguir e, a partir daí, busque enxergar nos dados os degraus que levarão a marca ao êxito. 

Tenha uma estratégia

Levando em consideração que nem sempre os resultados podem ser positivos, tenha condições de estabelecer ações que transformem tais pontuações. Uma boa estratégia é tudo o que você precisa para impactar seus indicadores.

Reúna um time capacitado

Quando você conta com pessoas realmente boas, você fica tranquilo e seguro com qualquer ideia ou ação a ser tomada. Desenvolva possibilidades de integração do seu pessoal na análise dos dados e saiba escutar e lapidar suas ideias. Isso estimulará uma gestão colaborativa, participativa e bem mais engajada com os colaboradores.

Todo esse esforço em acompanhar métricas e indicadores e fazer análise de dados, garantirá algo que é essencial para um gestor que deseja o sucesso do seu negócio: o controle.

Então, se este foi um bom conteúdo para você, compartilhe-o com seus colegas nas suas redes sociais. Mostre a eles também como alcançar um novo patamar com análise de dados!

Você também pode gostar

54 thoughts on “Como acompanhar métricas e indicadores e fazer análise de dados?

  1. After looking over a number of the blog posts on your
    web site, I honestly appreciate your technique of writing a blog.
    I book-marked it to my bookmark website list and will
    be checking back soon. Please visit my web site too and tell me your opinion.

  2. Just desire to say your article is as astonishing. The
    clearness in your submit is just spectacular
    and i can suppose you are knowledgeable in this subject.

    Well along with your permission allow me to snatch your RSS feed to keep up to date with approaching post.
    Thank you 1,000,000 and please keep up the gratifying work.

    Look at my web-site … download joker123 android

  3. Greetings! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a
    blog article or vice-versa? My blog addresses a lot of the same topics as yours and I
    believe we could greatly benefit from each other.
    If you’re interested feel free to shoot me an email.
    I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

    Also visit my site; apl 918kiss 2

  4. Thanks , I have just been searching for info about this subject for
    a long time and yours is the greatest I’ve found out so far.
    However, what in regards to the bottom line?

    Are you sure in regards to the source?

    Visit my web-site – Love138 Company (918Kiss-M.Com)

  5. Have you ever thought about including a little
    bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything.
    But think of if you added some great images or videos to give your
    posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and video clips, this website could undeniably be one of
    the greatest in its field. Wonderful blog!

    Feel free to visit my blog – King855 (https://918kiss-m.com/)

  6. You are so interesting! I do not think I’ve truly read a single thing like that before.
    So great to find another person with unique thoughts
    on this subject. Really.. thank you for starting this up. This web site is something that is needed on the web, someone with a little originality!

    Visit my website: joker128 download apk
    (https://918kiss-m.com/blog/does-cheating-work-in-online-casino)

  7. I feel that is among the so much significant info for
    me. And i am satisfied reading your article.
    But wanna remark on few common issues, The website style is ideal, the articles is truly nice :
    D. Excellent task, cheers

  8. Greetings from Colorado! I’m bored to tears at work so I decided to check out your
    blog on my iphone during lunch break. I love the information you provide here
    and can’t wait to take a look when I get home.

    I’m surprised at how quick your blog loaded on my phone ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, good blog!

  9. I like the valuable information you provide in your articles.
    I’ll bookmark your weblog and check again here regularly.
    I’m quite certain I’ll learn plenty of new stuff right here!
    Good luck for the next!

  10. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted
    to say that I have really enjoyed browsing your blog posts.
    After all I will be subscribing to your feed and I hope
    you write again very soon!

  11. After looking into a few of the articles on your website, I honestly appreciate your
    way of blogging. I book-marked it to my bookmark webpage list
    and will be checking back soon. Take a look at my web site too and let me know how you feel.

  12. I just like the helpful information you provide to your articles.
    I will bookmark your blog and test again right here regularly.
    I am fairly certain I’ll be informed plenty of new stuff proper right here!

    Good luck for the next!

  13. Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful &
    it helped me out much. I’m hoping to provide one thing back
    and help others like you aided me.

  14. You’ve made some good points there. I checked on the net to find out more
    about the issue and found most individuals will go along with
    your views on this website.

  15. I don’t know if it’s just me or if everybody else experiencing
    issues with your blog. It appears as though some of the text in your
    content are running off the screen. Can somebody else please comment and let
    me know if this is happening to them too?
    This may be a issue with my web browser because
    I’ve had this happen before. Thank you

  16. Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other
    blogs? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would love
    to have you share some stories/information. I know my readers would value your work.
    If you’re even remotely interested, feel free to send me an email.

  17. Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter
    and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the
    shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside
    and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  18. Hi! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d
    ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing
    a blog post or vice-versa? My website addresses
    a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit
    from each other. If you are interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Awesome blog by
    the way!

  19. My programmer is trying to persuade me to move to .net from
    PHP. I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using
    Movable-type on a variety of websites for about a year and am concerned about switching to
    another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net.

    Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?
    Any help would be really appreciated!

  20. I’m truly enjoying the design and layout of your site.

    It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant
    for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?

    Outstanding work!

  21. Good day! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
    There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Thank you

  22. My brother suggested I may like this website. He was entirely
    right. This publish actually made my day. You cann’t consider simply how much time
    I had spent for this information! Thank you!

  23. I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really
    nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back in the future.
    Many thanks

  24. Simply wish to ѕay ʏouг article is as surρrising.
    The clearness for your publish is just nice аnd i could aѕsumе you
    arre knowledgeable in this subject. Well with your permission let me to ϲlutch your feeԀ to keep updated ᴡith approaching post.

    Thank you one million and pleaze continue the
    grattifying work.

    My webѕite; kunjungi situs

  25. Hi! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
    My web site looks weird when viewing from my iphone 4.

    I’m trying to find a template or plugin that might be able to fix this problem.
    If you have any suggestions, please share. Cheers!

  26. Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; we have created some
    nice procedures and we are looking to trade strategies with others, why not
    shoot me an e-mail if interested.

Deixe um comentário